Paretovo pravidlo (Paretov princíp) zadefinoval taliansky ekonóm a sociológ Vilfredo Pareto (1848-1923). Pareto prišiel na to, že len 20% ľudí vlastnilo zhruba 80% všetkého bohatstva krajiny. Rovnako to bolo aj s prerozdelením moci. Jeho vtedajšie zistenia boli dlho považované skôr za prekážku než prínos v ekonomike. Objavil totiž systematický a predvídateľný nedostatok rovnováhy.
Pravidlo 80/20 hovorí, že v akomkoľvek ľudskom veku bývajú niektoré veci oveľa dôležitejšíe než iné. Dobrým merítkom alebo hypotézou je, že 80% výsledkov alebo výstupov plynie z 20% príčin, niekedy dokonca aj z oveľa menšej časti.
Pravidlo 80/20 nie je kúzelným vzorcom. Niekedy sa vzťahy medzi výsledkami a príčinami blížia viac pomeru 70/30 než 80/20. Ale takmer nikdy neplatí, že 50% príčin vedie k 50% výsledkov. Svet je predvídateľne nevyvážený. Len málo vecí je naozaj dôležitých.
Čo z toho vyplýva? Treba si jednoducho vedieť vybrať:
-
veci, ktoré majú zmysel.
-
informácie, ktoré majú význam a hodnotu.
-
činnosti, ktoré k niečomu smerujú.
-
ľudí, s ktorými sa oplatí stretávať. ;-)
Jednotlivcom aj firmám môže paretov princíp pomôcť dosiahnuť oveľa viac pri oveľa menšom úsilí. Môže zvýšiť efektivitu aj spokojnosť.
Príklady paretovho pravidla v praxi:
-
Peniaze a spoločnosť. Menšina ľudí vlastní väčšinu bohatstva a to isté platí aj o moci.
-
Firma a zamestnanci. Niekoľko zamestnancov ťahá celú firmu, ostatní sa len vezú. V tom lepšom prípade z toho zároveň vyplýva, že tých 20% ľudí zarába aj viac peňazí.
-
Firma a zákazníci. Väčšinu zisku prinesie v dlhodobom horizonte 20% stálych zákazníkov. Zistite, ktorí to sú a postarajte sa, aby ste vyhoveli v prvom rade ich potrebám.
-
Marketing a firma. Mimoriadne úsilie by malo byť venované tomu, aby sme udržali a rozšírili predaj tým 20% zákazníkov, ktorí predstavujú až 80% predaja alebo zisku firmy.
Na záver ešte myšlienka, ktorú povedal J. W. Goethe:
„Veci, na ktorých záleží najviac, nikdy nesmú byť vydané na milosť veciam, na ktorých záleží najmenej."
Úspech vašej firmy nemusí byť záhadou. V prípade záujmu vám pomôžeme využiť pravidlo 80/20 v praxi. Výsledkom bude zvýšenie výkonov v predaji a identifikácia vašich kľúčových zákazníkov.